Telefon:
+90 216 305 86 37E-posta Adresi
info@afee.com.trÇalışma Saatleri
Pzt. Cmt. 09:00 - 18:002025-07-18
Şirket kurmak,
belli bir yetkinliğe sahip veya iyi bir iş fikri olan girişimci ruhlu insanlar
için atılması gereken ilk adımdır. Bu, yeni iş fikrini hayata geçirmek, var
olan işini resmileştirmek veya büyütmek isteyen insanlar için bir dönüm noktası
niteliğindedir.
Fakat şirket kurma hayalleri, şirket
kurma sürecindeki yükümlülükler, evrak işleri ve resmi daire işlemleri arasında
sönüp gidebiliyor. Bu endişeler, kimi zaman ana fikrin önüne geçiyor ve
bunaltıcı olabiliyor.
Karmaşık gözüken bu süreci basit bir
şekilde adım adım katetmeniz için dikkat etmeniz gereken 10 önemli
hususu sizler için sıraladık.
1. Ticari Unvanı
Belirlemek
Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre
daha önce tescil edilmiş bir unvanı alamazsınız. Kuracağınız şirket yapısı ne
olursa olsun, seçmeyi düşündüğünüz ticaret unvanının başka bir işletme
tarafından kullanıp kullanılmadığını kontrol etmelisiniz. Buradaki adresten
sorgulama yapabilir ve isim seçerken uymanız gereken kuralları kontrol
edebilirsiniz.
2. Mali Müşavir ve Avukat ile Anlaşılması
Uzmanlarca, açılacak şirket türüne göre
mutlaka bir avukat ile çalışılması önerilir. Bunun yanında muhasebe
kayıtlarınızı tutacak ve vergi beyannamelerinizi
verecek bir mali müşavire de
ihtiyacınız vardır. Doğru yönlendirme ve resmi işlemlerin akıcı ilerlemesi için
mutlaka her ikisiyle de bir sözleşme imzalayın.
3. Ön Hazırlıkların Yapılması
Resmi işlemlere başlamadan ve Ticaret
Sicil Müdürlükleri’ne gitmeden önce belirlemeniz gerekenler bulunuyor.
4. MERSİS ve KOSGEB Başvurusu
Yeni girişimlere 30 bin TL’ye kadar hibe
veren KOSGEB desteklerinden faydalanmak istiyorsanız, bunu şirket kurmadan önce
yapmanız gereklidir. Hibe, destek, eğitim ve başvuru için KOSGEB web
sayfasını ziyaret edebilirsiniz.
Türkiye’de tüm şirket kurma
işlemleri MERSİS üzerinden
yapılır. Ön hazırlık kısmında belirlediğiniz konuları içeren bir ana sözleşme
oluşturulur. Sistem üzerinden oluşturulan sözleşme daha sonra notere MERSİS
Talep Numarası söylenerek çıktı alınır, tasdik edilir.
5. Ana Sözleşme
Ana sözleşmenizi notere tasdik
ettirdikten sonra 15 gün içerisinde Ticaret Sicil Müdürlüğü’ne tescil
ettirmelisiniz. Bunu yaparken şirketi yönetim ve temsil hakkında sahip
kişilerin ana sözleşme ve imza sirkülerinde tüm vatandaşlık ve iletişim
bilgilerinin doğru belirtildiğinden emin olmalısınız.
6. Vergi Dairesi
Ticaret Sicil Müdürlüğü onaylanan
sözleşmenizi Vergi Dairesi ve Sosyal Güvenlik Kurumu’na bildirir.
Vergi dairesinde istenen evrakları teslim ettikten sonra bir yoklama memuru
gelerek şirketinizin vergi levhası alabilmesi için uygunluk denetimi yapar ve
size bir yoklama tutanağı verir. Bu tutanağı mali müşavirinize ileterek vergi
levhası çıkarttırabilirsiniz.
7. Sosyal Güvenlik Kurumu İşlemleri
Personel çalıştıracaksanız işyeri açılış
bildirgenizi en geç çalışmaya başlanılan ilk gün SGK’ya vermek zorundasınız.
Şirketinizin kuruluş aşamasında çalışacak personelin sayısını, bilgilerini ve
işe başlama tarihlerini önceden de beyan edebilirsiniz. Böylece iş başlangıç
gününde ilave bir bildirim yapmanıza gerek kalmaz.
8. Çalışanlarınız
Sizi başarıya taşıyacak şirket kurmanın
püf noktaları bunlarla sınırlı değil. Çalışanlarınız işinizi yürüten,
devamlılığını ve büyümesini sağlayan en önemli kahramanlardır. İşinize uygun
yetkinliğe sahip, ihtiyaçlarınıza en uygun kişileri seçmelisiniz. Şirket kurma
planları yaparken takım yapısının ve takım çalışmasının nasıl olacağı da
düşünülmesi gereken diğer bir konudur.
9. Hedef Kitle ve Lokasyon Seçimi
Kurduğunuz şirketin hedef kitlesiyle
iletişimde kalması için lokasyon seçimi oldukça önemlidir. Örneğin, sıcak satış
yapacaksanız işlek bir cadde seçmenizin gerekliliği yadsınamaz. Hedef kitlenizi
sosyal ve ekonomik yönden analiz edip, müşterilerinize ulaşmanın yolunu optimum
bir fayda-maliyet oranı ile sağlamalısınız. Mesela 16-24 yaş arası gençlere
online ürün satışı yapmak için işlek bir caddede yüksek kira ile mekan tutmak
gereksiz bir maliyet olacaktır.
10. Maliyet ve Gelir Hesabı
Akıllarda “Şirket nasıl
kurulur?” sorusu varken, üzerinde yeterince durulmayan bir diğer
önemli konu da oluşacak maliyetlerin doğru hesaplanmasıdır. Genelde kira, sabit
giderler ve maaşlar toplanarak kabaca bir hesap çıkarılsa da öngörülmeyen veya
hafife alınan konular da beklenmedik maliyetler oluşturur. Bu aşamada benzer
işletme sahiplerinin geçmiş tecrübelerinden ve çevrenizdeki eğitimini işletme
üzerine yapmış insanlardan tavsiyeler alabilirsiniz.
Benzer olarak, maliyetlerinizi
karşılayacak ve büyüme hedeflerinizi tutacak şekilde bir gelir hedefiniz
olmalıdır. Yatırımınızın ne zaman kendini amorti edeceği, aylık ve yıllık bazda
elinize ne kadar gelir kalacağı konularında net cevaplar verebiliyor olmalısınız.
Şirket Kuruluş İşlemleri için ilgili
diğer yazılarımıza www.afee.com.tr sayfamızdan
ulaşabilirsiniz.