- Anasayfa
- Duyurular
- Vergi İncelemelerinde Belge İbrazı ve Tutanakların Elektronik Sistem Üzerinden Düzenlenebilmesine Yönelik Değişiklikler Yapıldı
Vergi İncelemelerinde Belge İbrazı ve Tutanakların Elektronik Sistem Üzerinden Düzenlenebilmesine Yönelik Değişiklikler Yapıldı
Vergi İncelemelerinde Belge İbrazı ve Tutanakların Elektronik Sistem Üzerinden Düzenlenebilmesine Yönelik Değişiklikler Yapıldı
13 Mayıs 2025 tarih 32899 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Vergi İncelemelerinde Uyulacak Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” ile vergi incelemelerine yönelik 13 Mayıs 2025 tarihinden geçerli olmak üzere;
- Defter ve belgelerin elektronik ortamda ibraz edilebilmesi,
- İnceleme tutanaklarının elektronik ortamda düzenlenebilmesi,
- Tutanakların mükellefler veya vekilleri tarafından güvenli elektronik imza ile imzalayabilmesi,
Yönünde değişiklikler yapılmıştır.
1- Vergi İncelemelerinde Kullanılabilecek “Elektronik Sistem Araçları” nın Tanımı Yapılmıştır:
Elektronik sistem araçları: Defter ve belgelerin
ibraz edilmesi, tutanakların düzenlenmesi, görüntülü ve sesli görüşme
sağlanması gibi vergi incelemelerine ilişkin işlemlerin elektronik
ortamda yürütülmesini sağlamak üzere Bakanlık tarafından oluşturulan her
türlü elektronik sistemi, ifade etmektedir.
- 2- “Güvenli Elektronik İmza”nın Tanımı Yapılmıştır:
Güvenli elektronik imza: 15/1/2004
tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanununun 4 üncü maddesinde
niteliklerine yer verilen elektronik imzayı, ifade etmektedir.
- 3- Vergi İnceleme Sürecinde Bakanlık Tarafından
Oluşturulacak Elektronik Sistem Araçlarının Kullanılabileceğine Yönelik
Belirleme Yapılmıştır:
Yönetmeliğin “Vergi İncelemelerinin Yürütülmesi” başlıklı 4’üncü maddesine;
“Vergi inceleme sürecinde, Bakanlık tarafından oluşturulan elektronik sistem araçları kullanılabilir” ifadesi
eklenilmek suretiyle, bazı vergi inceleme süreçlerinin Bakanlık
tarafından oluşturulacak elektronik sistem üzerinden yapılabilmesine
imkan sağlanmıştır.
- 4- Defter ve Belgelerin Elektronik Sistem Üzerinden Alınması
İle Mükelleflerin/Vekillerinin Tutanakları Güvenli Elektronik İmza İle
İmzalayabilmeleri Yönünde Belirlemeler Yapılmıştır:
Yönetmeliğin “Defter ve Belgelerin Alınması” başlıklı 12’inci maddesine; “Defter
ve belgelerin elektronik ortamda ibrazı üzerine sistem tarafından ibraz
durumunu gösteren bir belge üretilir ve söz konusu belgeyi mükellef
veya mükellef tarafından defter ve belgelerin ibrazı için vekâlet
verilenler güvenli elektronik imza ile imzalar”
ibaresi eklenmiştir. Defter ve belgelerin elektronik sistem
üzerinden alınması ile mükelleflerin tutanakları elektronik ortamda
imzalamaları sağlanmıştır.
- 5- Vergi İnceleme Tutanaklarının Elektronik Sistem Üzerinden
Düzenlenebilmesi ve Mükellef Veya Vekalet Verilenlerce Güvenli
Elektronik İmza İle İmzalama İmkanı Getirildi:
Yönetmeliğin “İnceleme Tutanakları” başlıklı 16’ıncı maddesine “(3)
İnceleme tutanakları, Bakanlık tarafından oluşturulan sistem
aracılığıyla elektronik ortamda düzenlenebilir. İnceleme tutanaklarının
Bakanlık tarafından oluşturulan sistem aracılığıyla elektronik ortamda
düzenlendiği durumlarda, mükellef veya mükellef tarafından inceleme
tutanaklarını imzalamak üzere vekâlet verilenler, söz konusu tutanakları
güvenli elektronik imza ile imzalar” cümlesi eklenmiştir.
Yönetmeliğin “İnceleme Tutanaklarında Yer Alacak Unsurlar” başlıklı
17’inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde, vergi incelemesi
ile ilgili düzenlenecek tutanaklarında yer alması gereken bilgiler
arasında sayılan “a) Tutanağın düzenlenme yeri ve tarihi” cümlesine (Bakanlık
tarafından oluşturulan sistem aracılığıyla elektronik ortamda
düzenlenen tutanaklarda, tutanağın düzenlenme yeri elektronik ortam
olarak kabul edilir) ibaresi eklenilmiştir.